Urval av projekt

Jag arbetar mestadels i större projekt. Ofta är teamet sammansatt med experter från uppdragsgivarens organisation och från konsultfirmor. Det här är ett givande, utvecklande och trivsamt sätt att jobba på. De gemensamma erfarenheterna befruktar projektet och gemensamt bygger vi någonting bra.


Sysarb

Sysarb är experter och marknadsledande på lönekartläggning och chefsstöd. Deras programvara gör det enkelt att sätta rättvisa löner som skapar en modern lönestruktur. Den finns i tre moduler som stödjer den lagstadgade lönekartläggningen, chefens behov av att utveckla medarbetarna med hjälp av samtal och rättvis lönesättning samt behovet av att kunna analysera och göra benchmarking.

2017 påbörjade vi arbetet med ett plattformsbyte. Behovet var dels att möjliggöra för att skala, genom att öka prestanda och förenkla användargränssnittet. Vi har sedan dess kommit vidare och lanserat flera nya funktioner. 2019 lanserades en helt förnyad Chefsmodul. Den ger cheferna ett enklare och snabbare sätt att hantera medarbetarsamtalen över året. Chefen kan tillsammans med medarbetaren sätta och följa upp utvecklingsmål, och på ett enkelt sätt relatera till dessa mål i samband med det årliga lönesamtalet. Modulen har tagits väl emot på marknaden.

Arbetet sker tätt tillsammans med teamet hos Sysarb. Teamet är litet och effektivt. Vi har tillsammans en djup dedikation gentemot kunden och kundens behov och upplevelse. Utvecklingsarbetet är agilt och transparent med återkommande kundmöten, tester och intervjuer.Mina verktyg i arbetet med Sysarb är Abstract, Sketch, Invision samt klickbara prototyper med hjälp av Vue.

Jag är även en del av produktrådet med speciellt ansvar för att den långsiktiga strategin för användarupplevelse.


Coor

Coor är en av Nordens ledande leverantörer av Facility Management. Coor erbjuder över hundra servicetjänster, som utförs i och omkring kundernas lokaler och fastigheter.

En betydande del av tjänsterna är eller stöds av IT-tjänster. Min uppgift var att göra en riktad insats under en kortare tidsperiod. Fokus för mitt arbete var att bygga en applikation för att göra pappersbaserade parkeringstillstånd att bli helt digitala. Med denna applikation som grund fick vi fram konceptuella lösningar som Coor sedan kan bygga vidare. 

Jag ansvarade för UXUI, användarupplevelse och gränssnittsdesign. Tillsammans med teamet och stakeholders gjorde vi snabba iterationer av först olika navigationskoncept. Efter detta tog jag fram detaljerade klickbara prototyper med hjälp av React. Dessa användartestades och sedan kunde teamet börja att implementera. Applikationen som slutanvändarna möter är helt mobilanpassad. Den administrativa delen kan också användas på mobil men i praktiken blir det mest via desktop.

Under projektet tog vi även fram koncept för en Dashboard för övervakning av interna system.


Trainstation

Trainstation är en digital mötesplats för ungdomar som blandar den traditionella fritidsgården med en digitalt topputrustad lokal för digitalt utforskande. Trainstation har digitala handledare och utbildningsmaterial som är i världsklass.

Johan Cedermark är visionären och initiativtagaren. Örebro kommun tillsammans med ÖBO, Örebrobostäder, finansierar verksamheten tillsammans med lokala sponsorer.

Mycket i detta projekt är outforskad mark – det har inte gjorts förut. Vi har hela tiden varit noga med att verifiera de visionära hypoteserna – fungerar de när de “drabbas” av verkligheten? Och lyckligtvis vis har svaren mestadels varit “Ja!“. Trainstation älskas av besökarna och har nu öppet alla vardagar i veckan.

Tidigt i projekt definierade vi en Behavioral Design Strategy med frågeställnigen: “Vad vill vi se för förändringar av beteenden och attityder hos en besökare när de har varit hos oss en tid?”

Vi skapade även en Playbook. Idén i den är enkel och består av en loop i fyra steg.

Kommentar: detta skulle man kunna säga är att medvetet använda sig att White Patterns – i motsats till Dark Patterns. Läs gärna Persuasive Technology av B J Fogg

Vi har formulerat dessa pedagogiska utgångspunkter för Trainstation:

  • Top down, tidigt kunna se “vad jag ska ha det till”

  • Lära genom att göra.

  • Lära genom att att förklara för någon annan.

  • Erfarenhet, som uppnås genom många experiment och att tillåtas göra fel.

  • Att ta bort barriärer som hindrar lust och spirande drivkraft

Utvecklingsteamet är litet och består förutom mig av två vänner från TIQQE, en Fullstack developer och en Arkitekt; RISE bidrar med en Interaktionsdesigner som fokuserar på det pedagogiska materialet. Förutom detta är RISE med som sparringpartner och bidrar med expertis inom “lärandesfären”.

Tekniskt har byggt plattformen med Web Components som en PWA, Progressive Web Application. Min uppgift är att ha ansvar för designkoncepten, UXUI samt frontend. Eftersom det är så pass snabbt och enkelt att arbeta med Web Components har alla prototyper byggts direkt i HTML varifrån vi har användartestat.

Arbetet har varit enligt skolboken på hur ett agilt projekt ska fungera: En kunnig, dedikerad projektägare, mycket nära förankring i verkligheten med tester flera gånger i veckan, snabba iterationer i små steg samt continuous deployment.


PostNord

Strålfors Access är en smart och mångsidig webbportal för kundkommunikation. Strålfors kunder kan här hantera såväl marknadsföringskampanjer som administrativa utskick i postala och digitala kanaler. Tjänsten ger kontroll över interna rutiner och ger möjlighet att individualisera och effektivisera kommunikationen med slutkunden.

Min del av uppdraget bestod bland annat av att vara facilitator för kravinsamling. Möten och workshop dokumenterades som prototyper. Dessa förfinades sedan tillsammans med användarna fram till en version som är mogen att läggas till backlog (enligt Scrum) och som slutligen sedan implementerades i en sprint.

Jag jobbade med olika verktyg och metoder för prototyper: Brainstorming vid whiteboard, pappersskisser, PowerPoint för att visa sekvenser, Axure för rapid prototyping.

En bit in projektet övergick sedan vi till prototyper med klickbara riktiga webb-sidor. Jag byggde upp en prototypmiljö som var mycket lik produktionskoden, detta gjorde att man enkelt kunden flytta in HTML och CSS till sprintarna, för att sedan i sprinten kunna  koncentrera sig på back-end utvecklingen.


CAB

CAB utvecklar kalkylerings- och planeringssystem inom områdena Fordon, Fastighet och Hälsa, i relation till försäkringsbolag. CAB är en av de världsledande aktörerna.

Jag är involverad i flera olika projekt:

FASTIGHET (2014–2017): Utveckling av nästa generation av kalkylsystemet Meps.  Det är ett mobilt, webbaserat system som samlar alla aktörer på ett och samma ställe och ger kontroll över hela reparationsprocessen. Arbetsuppgifterna har varit

  • workshops tillsammans med beställare och användare

  • produktutveckling med prototyper och tester

  • interaktionsdesign

  • HTML och CSS

FORDON: Syftet med systemet, CABAS, är att korta ner reparationstiden och öka verkstadens effektivitet genom att ge en optimalt uträknad bild av reparationskostnaden. Mina arbetsuppgifter har varit att

  • studera verkligheten tillsammans med kravhantering

  • ta fram prototyper

  • testa applikationens användbarhet

  • skriva grafiska profiler för systemet

  • detaljerade interaktionsriktlinjer

Jag har jobbat tillsammans med CAB i flera generationer av applikationen CABAS. Bland annat genom att ta fram förslag och lösningar för att kontinuerligt hålla gränssnitt modernt, lättarbetat och effektivt.

STRATEGI: Strategigrupp för att utforska olika markandsscenarier inom CAB:s affärsområden. Gruppen var sammansatt av olika specialister där jag bidrog med erfarenhet av digitalisering, användarupplevelse (UX) och inte minst visualisering av allas våra tankar. Så att idéer "kommer upp på bordet" och ökar möjligheten till korsbefruktningar och kommunikation inom gruppen.


Newbody

Som underleverantör till e-man Connect var jag med och utvecklade Newbodys supply chain process. Ett internt logistiksystem för produktutveckling, order- och logistikhantering av deras produkter. 

Utmaningen var att hitta nya sätt att hantera hela flödet från produktutveckling till kundleverans så att alla parter i högre grad blev involverade och delaktiga. Detta inkluderade att strömlinjeforma processen och placera en integrationsplattform över Newbody’s ERP-system (Navision) för att se till att varje system användes till rätt uppgift. 

Vi skapade API:er och en portal för att göra det enklare för både leverantörer och Newbodys personal att spåra ordrar och lagerstatus. 

Metoden var att arbeta med fokuserade workshops för att få förståelse och tränga ner i affärsverkligheten. Med hjälp skisser och prototyper testade vi och förankrade koncepten innan de byggdes. Projektet  har gjort Newbodys supply chain mycket mer flexibelt. Man arbetar nu med enhetliga tillvägagångssätt och har en transparens som börjar med kundens behov och når hela vägen till leverantören.  


mktwebb

Under drygt två år var jag engagerad i Sveriges dittills största samordningsprojekt inom mediebranchen, att skapa ett gemensamt publiceringssystem för ett 40-tal svenska dagstidningar. Det var Stampen-koncernen som var initiativtagare till projektet som sedan leddes av utvecklingsbolaget mktmedia. Syftet med projektet var dels praktisk effektivisering av internet-utveckling och drift men också att skapa möjligheter för en gemensam koncept- och affärsutveckling inom koncernen.

Den digitala byrån Adeprimo, som ingår i Stampen, ledde det praktiska arbetet. Min del av uppdraget var att ansvara och leda arbetet med gränsnittsutvecklingen för plattformen, det vill säga ramverket för HTML, CSS och javascript. Jag deltog också med kravinsamling och prototyparbete för de olika modulerna.